Praktyki II stopnia (od rocznika rozpoczynającego 2025/26)

Formularze

Praktyki II stopień

 

Zasady organizacji, realizacji oraz finansowania praktyk zawodowych na Uniwersytecie Gdańskim reguluje:

Zarządzenie nr 12/R/21 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 22 stycznia 2021 roku 
w sprawie organizacji i finansowania w Uniwersytecie Gdańskim praktyk zawodowych, w tym praktyk przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, oraz praktyk nieobowiązkowych

 

Podstawowe informacje dotyczące realizacji praktyk na Wydziale Zarządzania:

KIEROWNIK PRAKTYK ZAWODOWYCH: dr hab. Anna Dziadkiewicz, prof. UG

OPIEKUNOWIE PRAKTYK ZAWODOWYCH:

kierunek Finanse i Rachunkowość - dr Patryk Kaczmarek

kierunek Informatyka i Ekonometria – dr Jacek Maślankowski

kierunek Zarządzanie - dr Jędrzej Siciński   

ADMINISTRACJA PRAKTYK – korespondencja mailowa i sprawozdanie praktyk (dziekanat, pok. 104) – mgr Agnieszka Dormanowska                   


Na początku każdego roku akademickiego, Kierownik zawodowych praktyk studenckich, we współpracy z opiekunami praktyk oraz pracownikiem dziekanatu odpowiedzialnym za ich administrację, organizuje SPOTKANIE INFORMACYJNE. Jego celem jest przedstawienie studentom obowiązków związanych z realizacją praktyk zawodowych oraz wyjaśnienie zasad ich rozliczania.

Dziekanat przyjmuje sprawozdania z realizacji obowiązkowej praktyki zawodowej wyłącznie od studentów kierunków: Finanse i Rachunkowość, Informatyka i Ekonometria oraz Zarządzanie, będących na III SEMESTRZE (II roku studiów).

W celu rozliczenia praktyki zawodowej studenci proszeni są o zapoznanie się z dokumentami zamieszczonymi na niniejszej stronie, zwłaszcza z Regulaminem zawodowych praktyk studenckich na Wydziale Zarządzania.

Na każdym kierunku obowiązuje odrębny, profilowany zakres obszarowy, który powinien odpowiadać charakterowi realizowanej praktyki – jest to tzw. PROGRAM PRAKTYK. Sprawozdawana praktyka zawodowa musi być zgodna z programem praktyk przypisanym do danego kierunku studiów.

PROGRAMY PRAKTYK DLA KIERUNKU:

  1. Zarządzanie - program praktyk
  2. Informatyka i Ekonometria - program praktyk
  3. Finanse i Rachunkowość - program praktyk

Jako praktykę zawodową można również zaliczyć wcześniej lub aktualnie wykonywaną pracę zawodową, niezależnie od formy jej zatrudnienia (np. umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, umowa na zastępstwo, działalność gospodarcza, wolontariat itp.), pod warunkiem że była ona wykonywana w okresie trwania studiów II stopnia na Wydziale Zarządzania UG i odpowiadała wymaganiom określonym w programie praktyk.


Praktyki zawodowe mogą być realizowane w szczególności w podmiotach sektora usług, przedsiębiorstwach produkcyjnych, instytucjach publicznych, organizacjach pozarządowych, jednostkach naukowo-badawczych, instytucjach oświatowych i kulturalnych, firmach doradczych oraz innych podmiotach prowadzących działalność związaną z zarządzaniem. Terminy realizacji praktyk nie mogą kolidować z innymi zajęciami wynikającymi z planu studiów.


PROCES REALIZACJI PRAKTYKI ZAWODOWEJ NA WYDZIALE ZARZĄDZANIA UG

 

KROK 1: ZŁOŻENIE DEKLARACJI ROZPOCZĘCIA PRAKTYKI

Każdy student ma obowiązek złożyć deklarację o rozpoczęciu praktyki w Dziekanacie ds. praktyk studenckich najpóźniej 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia praktyki.

Deklarację wypełniają również studenci, który planują rozliczyć jako praktykę - obecną lub nadchodzącą aktywność zawodową (tzn. wybrany okres pracy zawodowej, w wymaganej programowo liczbie godzin, będzie raportowany jako praktyka obowiązkowa na potrzeby zaliczenia). 


KROK 2: FORMALNOŚCI PRZED ROZPOCZĘCIEM PRAKTYKI

Przed rozpoczęciem praktyki zaleca się:

  • zgłoszenie potrzeby ubezpieczenia NNW,
  • podpisanie porozumienia na czas określony/nieokreślony ws. prowadzenia praktyk zawodowych (jeśli wymaga tego instytucja przyjmująca),
  • odbiór skierowania na praktykę.

Te formalności nie są obowiązkowe (ubezpieczenie NNW, porozumienie na czas określony/nieokreślony, skierowanie na praktykę), ale mogą być wymagane przez niektóre instytucje przyjmujące na praktyki. Nie mają one wpływu na zaliczenie praktyki.

Praktyki są rozliczane poprzez odpowiedni formularz: 1) sprawozdanie z realizacji praktyki lub w przypadku chęci wykazania własnej aktywności zawodowej (bez skierowania i porozumienia), która ma miejsce na aktualnym stopniu studiów, w której to student deklaruje okres do rozliczenia praktyki, odpowiedni będzie dokument: 2) oświadczenia o braku porozumienia. 

KROK 3: WYBÓR TRYBU ROZLICZENIA PRAKTYKI

Sposób 1. Sposób 1. Instytucja wymaga skierowania na praktykę/podpisania porozumienia z uniwersytetem

Najpóźniej do 10. dnia miesiąca poprzedzającego rozpoczęcie praktyki należy złożyć:

Podpisane dokumenty należy przekazać do Dziekanatu, pok. 104 – p. mgr Agnieszka Dormanowska (osobiście lub mailowo). Można również przesłać elektronicznie po 1 egzemplarzu każdego dokumentu.

UWAGA: porozumienie w powyższej postaci, a także ubezpieczenie w ramach planowanej do realizacji praktyki zawierane jest zarówno przez studentów studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych, jeżeli tego wymaga podmiot oferujący praktykę.

Po zakończeniu praktyki należy:

ALBO:

Sposób 2. Instytucja nie wymagania podpisania umowy/porozumienia

Dotyczy studentów:

  • pracujących na podstawie umowy (o pracę, zlecenie, o dzieło, itp.),
  • prowadzących działalność gospodarczą,
  • odbywających praktyki organizowane samodzielnie,
  • działających jako wolontariusze.

Podpisane dokumenty należy przekazać do Dziekanatu, pok. 104 – p. mgr Agnieszka Dormanowska (osobiście lub mailowo). Można również przesłać elektronicznie po 1 egzemplarzu każdego dokumentu.

Po zakończeniu praktyki należy złożyć:

  • Oświadczenie o braku porozumienia i kartę opisu praktyki, stanowiącą załącznik do tego oświadczenia
  • Dokument potwierdzający zatrudnienie/praktykę, np.:
    • umowa o pracę,
    • umowa zlecenie/o dzieło,
    • umowa o staż lub wolontariat,
    • wypis z rejestru działalności gospodarczej,
    • referencje z miejsca praktyk.

KROK 4: TERMIN ROZLICZENIA PRAKTYK

  • Dokumenty należy przygotować w jednym pliku PDF (można wgrać wszystkie pliki np. skany do pliku word, a następnie zapisać w doc* do formatu pdf. lub użyć narzędzi online typu "pdf join", aby dokumenty złączyć w całość)
  • Do powyższego pliku należy dołączyć ankietę ewaluacyjną praktyk, którą wypełnia Student po odbytej praktyce.
  • Praktyki należy rozliczyć w systemie elektronicznym (tzn. wgrać wymagane dokumenty), na semestrze V (studia licencjakie) lub semestrze III (studia magisterskie) do 31 grudnia każdego roku.

KROK 5: ZALICZENIE I WPIS DO SYSTEMU

  • Po zaakceptowaniu dokumentów i pozytywnej opinii Kierownika Praktyk Studenckich WZ UG, zaliczenie praktyki zostaje wpisane do systemu USOS.
  • Wpisu dokonuje się w trakcie sesji egzaminacyjnej semestru piątego.
  • Termin zaliczenia praktyki jest zgodny z terminem zaliczenia innych przedmiotów w danym semestrze.

 

W celu zapewnienia jakości realizacji praktyk oraz zgodności z programem studiów i efektami uczenia się, opiekunowie praktyk dokonują wyboru miejsc praktyk studenckich do hospitacji. Hospitacja może mieć formę wizyty fizycznej, spotkania online lub rozmowy telefonicznej z opiekunem praktykanta w instytucji, przyjmującej go na praktyki. W trakcie hospitacji ocenie podlegają m.in. zgodność zadań z kierunkiem studiów, zaangażowanie studenta, warunki organizacyjne praktyki oraz sposób sprawowania opieki nad studentem. Wyniki hospitacji są dokumentowane w formularzu hospitacyjnym i archiwizowane w bazie uczelni.

 

 

 

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 5. Maj 2025 - 10:10; osoba wprowadzająca: Krzysztof Kowalczyk Ostatnia zmiana: wtorek, 13. Maj 2025 - 11:19; osoba wprowadzająca: Krzysztof Kowalczyk