Praktyki I stopnia (od rocznika rozpoczynającego 2025/26)
Praktyki I stopień
Zasady organizacji, realizacji oraz finansowania praktyk zawodowych na Uniwersytecie Gdańskim reguluje:
Zarządzenie nr 12/R/21 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 22 stycznia 2021 roku
w sprawie organizacji i finansowania w Uniwersytecie Gdańskim praktyk zawodowych, w tym praktyk przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela, oraz praktyk nieobowiązkowych
Podstawowe informacje dotyczące realizacji praktyk na Wydziale Zarządzania:
KIEROWNIK PRAKTYK ZAWODOWYCH: dr hab. Anna Dziadkiewicz, prof. UG
OPIEKUNOWIE PRAKTYK ZAWODOWYCH:
kierunek Finanse i Rachunkowość - dr Patryk Kaczmarek
kierunek Informatyka i Ekonometria – dr Jacek Maślankowski
kierunek Zarządzanie i kierunek Zarządzanie w sporcie - dr Jędrzej Siciński
kierunek Zarządzanie instytucjami służby zdrowia - dr Jędrzej Strumiłło
ADMINISTRACJA PRAKTYK – korespondencja mailowa i sprawozdanie praktyk (dziekanat, pok. 104) – mgr Agnieszka Dormanowska
Na początku każdego roku akademickiego, Kierownik zawodowych praktyk studenckich, we współpracy z opiekunami praktyk oraz pracownikiem dziekanatu odpowiedzialnym za ich administrację, organizuje SPOTKANIE INFORMACYJNE. Jego celem jest przedstawienie studentom obowiązków związanych z realizacją praktyk zawodowych oraz wyjaśnienie zasad ich rozliczania.
Dziekanat przyjmuje sprawozdania z realizacji obowiązkowej praktyki zawodowej wyłącznie od studentów będących na V SEMESTRZE (III rok studiów).
W celu rozliczenia praktyki zawodowej studenci proszeni są o zapoznanie się z dokumentami zamieszczonymi na niniejszej stronie, zwłaszcza z Regulaminem zawodowych praktyk studenckich na Wydziale Zarządzania.
Na każdym kierunku obowiązuje odrębny, profilowany zakres obszarowy, który powinien odpowiadać charakterowi realizowanej praktyki – jest to tzw. PROGRAM PRAKTYK. Sprawozdawana praktyka zawodowa musi być zgodna z programem praktyk przypisanym do danego kierunku studiów.
PROGRAMY PRAKTYK DLA KIERUNKU:
Jako praktykę zawodową można również zaliczyć wcześniej lub aktualnie wykonywaną pracę zawodową, niezależnie od formy jej zatrudnienia (np. umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, umowa na zastępstwo, działalność gospodarcza, wolontariat itp.), pod warunkiem że była ona wykonywana w okresie trwania studiów I stopnia na Wydziale Zarządzania UG i odpowiadała wymaganiom określonym w programie praktyk.
Praktyki zawodowe mogą być realizowane w szczególności w podmiotach sektora usług, przedsiębiorstwach produkcyjnych, instytucjach publicznych, organizacjach pozarządowych, jednostkach naukowo-badawczych, instytucjach oświatowych i kulturalnych, firmach doradczych oraz innych podmiotach prowadzących działalność związaną z zarządzaniem. Terminy realizacji praktyk nie mogą kolidować z innymi zajęciami wynikającymi z planu studiów.
PROCES REALIZACJI PRAKTYKI ZAWODOWEJ NA WYDZIALE ZARZĄDZANIA UG
KROK 1: ZŁOŻENIE DEKLARACJI ROZPOCZĘCIA PRAKTYKI
Każdy student ma obowiązek złożyć deklarację o rozpoczęciu praktyki w Dziekanacie ds. praktyk studenckich najpóźniej 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia praktyki.
Deklarację wypełniają również studenci, który planują rozliczyć jako praktykę - obecną lub nadchodzącą aktywność zawodową (tzn. wybrany okres pracy zawodowej, w wymaganej programowo liczbie godzin, będzie raportowany jako praktyka obowiązkowa na potrzeby zaliczenia).
KROK 2: FORMALNOŚCI PRZED ROZPOCZĘCIEM PRAKTYKI
Przed rozpoczęciem praktyki zaleca się:
-
zgłoszenie potrzeby ubezpieczenia NNW,
-
podpisanie porozumienia na czas określony/nieokreślony ws. prowadzenia praktyk zawodowych (jeśli wymaga tego instytucja przyjmująca),
-
odbiór skierowania na praktykę.
Te formalności nie są obowiązkowe (ubezpieczenie NNW, porozumienie na czas określony/nieokreślony, skierowanie na praktykę), ale mogą być wymagane przez niektóre instytucje przyjmujące na praktyki. Nie mają one wpływu na zaliczenie praktyki.
Praktyki są rozliczane poprzez odpowiedni formularz: 1) sprawozdanie z realizacji praktyki lub w przypadku chęci wykazania własnej aktywności zawodowej (bez skierowania i porozumienia), która ma miejsce na aktualnym stopniu studiów, w której to student deklaruje okres do rozliczenia praktyki, odpowiedni będzie dokument: 2) oświadczenie o braku porozumienia.
KROK 3: WYBÓR TRYBU ROZLICZENIA PRAKTYKI
Sposób 1. Instytucja wymaga skierowania na praktykę/podpisania porozumienia z uniwersytetem
Najpóźniej do 10. dnia miesiąca poprzedzającego rozpoczęcie praktyki należy złożyć:
-
Zgłoszenie do ubezpieczenia (2 egz.),
-
Skierowanie na praktykę (2 egz.).
Podpisane dokumenty należy przekazać do Dziekanatu, pok. 104 – p. mgr Agnieszka Dormanowska (osobiście lub mailowo). Można również przesłać elektronicznie po 1 egzemplarzu każdego dokumentu.
UWAGA: porozumienie w powyższej postaci, a także ubezpieczenie w ramach planowanej do realizacji praktyki zawierane jest zarówno przez studentów studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych, jeżeli tego wymaga podmiot oferujący praktykę.
Po zakończeniu praktyki należy:
-
Złożyć odpowiednie sprawozdanie z realizacji praktyki (1 egz.) w zależności od kierunku studiów:
-
sprawozdanie z realizacji praktyki dla kierunku Zarządzanie w sporcie
-
sprawozdanie z realizacji praktyki dla kierunku Zarządzanie instytucjami służby zdrowia
ALBO:
Sposób 2. Instytucja nie wymagania podpisania umowy/porozumienia
Dotyczy studentów:
-
pracujących na podstawie umowy (o pracę, zlecenie, o dzieło, itp.),
-
prowadzących działalność gospodarczą,
-
odbywających praktyki organizowane samodzielnie,
-
działających jako wolontariusze.
Podpisane dokumenty należy przekazać do Dziekanatu, pok. 104 – p. mgr Agnieszka Dormanowska (osobiście lub mailowo). Można również przesłać elektronicznie po 1 egzemplarzu każdego dokumentu.
Po zakończeniu praktyki należy złożyć:
-
Oświadczenie o braku porozumienia i kartę opisu praktyki, stanowiącą załącznik do tego oświadczenia
-
Dokument potwierdzający zatrudnienie/praktykę, np.:
-
umowa o pracę,
-
umowa zlecenie/o dzieło,
-
umowa o staż lub wolontariat,
-
wypis z rejestru działalności gospodarczej,
-
referencje z miejsca praktyk.
KROK 4: TERMIN ROZLICZENIA PRAKTYK
-
Dokumenty należy przygotować w jednym pliku PDF (można wgrać wszystkie pliki np. skany do pliku word, a następnie zapisać w doc* do formatu pdf. lub użyć narzędzi online typu "pdf join", aby dokumenty złączyć w całość)
-
Do powyższego pliku należy dołączyć ankietę ewaluacyjną praktyk, którą wypełnia Student po odbytej praktyce.
-
Praktyki należy rozliczyć tzn. wgrać wymagane dokumenty w systemie elektronicznym https://wzr.ug.edu.pl/studenci/praktyki/rozliczenie-praktyk w semestrze V (studia licencjackie) do 31 grudnia każdego roku.
KROK 5: ZALICZENIE I WPIS DO SYSTEMU
-
Po zaakceptowaniu dokumentów i pozytywnej opinii Kierownika Praktyk Studenckich WZ UG, zaliczenie praktyki zostaje wpisane do systemu eUczelnia.
-
Wpisu dokonuje się w trakcie sesji egzaminacyjnej semestru piątego.
-
Termin zaliczenia praktyki jest zgodny z terminem zaliczenia innych przedmiotów w danym semestrze.
W celu zapewnienia jakości realizacji praktyk oraz zgodności z programem studiów i efektami uczenia się, opiekunowie praktyk dokonują wyboru miejsc praktyk studenckich do hospitacji. Hospitacja może mieć formę wizyty fizycznej, spotkania online lub rozmowy telefonicznej z opiekunem praktykanta w instytucji, przyjmującej go na praktyki. W trakcie hospitacji ocenie podlegają m.in. zgodność zadań z kierunkiem studiów, zaangażowanie studenta, warunki organizacyjne praktyki oraz sposób sprawowania opieki nad studentem. Wyniki hospitacji są dokumentowane w formularzu hospitacyjnym i archiwizowane w bazie uczelni.