Profile naukowe promotorów
Profile naukowe promotorów
Seminarium licencjackie:
- Modelowanie zjawisk demograficznych, np. zgonów, migracji.
- Rozwój różnych gałęzi ekonomii w Polsce i/lub w wybranych krajach.
- Zastosowania modeli ekonometrycznych do badania np. cen nieruchomości lub liczby sprzedanych kredytów.
- Porównanie krajów lub regionów pod kątem wybranych wskaźników ekonomicznych, społecznych lub demograficznych.
- Dowolna propozycja tematu – do uzgodnienia z promotorem.
dr hab. Beata Jackowska prof. uczelni
Seminarium magisterskie:
- Wykorzystanie metod i technik analizy danych do statystycznej oceny wybranego przez seminarzystę zjawiska społeczno-ekonomicznego.
- Wykorzystanie metod i technik analizy danych do identyfikacji czynników ryzyka wystąpienia badanego zdarzenia (np. ryzyka bezrobocia, niewypłacalności, zakończenia działalności gospodarczej, wystąpienia zdarzenia ubezpieczeniowego).
- Poszukiwanie prawidłowości w badanym zbiorze danych.
- Porównywanie skuteczności różnych strategii analizy danych.
- Analiza danych empirycznych pochodzących z własnych badań ankietowych lub z uznanych wtórnych źródeł danych.
Seminarium magisterskie:
- Zastosowanie metod statystycznych (w tym metod eksploracji danych) w analizie struktury, dynamiki wybranych zjawisk społeczno-ekonomicznych, np. w analizie rynku pracy, rynków ubezpieczeniowych.
- Metody symulacyjne – rola, zastosowania i rozwój badań metodami Monte Carlo, generatory liczb losowych, testowanie losowości. Symulacyjne badania np. porównujące jakość metod eksploracyjnej analizy danych, badające własności estymatorów w dużych zbiorach danych.
- Metody statystyczne a istniejące możliwości komputerowego przetwarzania danych – np. propozycja własnego modułu do analizy wyników badań.
- Zastosowanie badania próbkowego w analizie wybranego zjawiska ekonomiczno-społecznego.
- Problemy badań próbkowych – np. problemy niedostatecznej liczebności próby (statystyka małych obszarów), budowa operatu losowania; problemy konstrukcji kwestionariusza; rola błędów losowych i nielosowych w badaniu.
- Statystyka społeczna i ekonomiczna (np. nierówności, ubóstwo, inflacja, rachunki narodowe).
- Metody statystyczne w analizie zjawisk społecznych i gospodarczych (np. bezrobocie, rozwój województw, poziom życia).
- Badana ankietowe.
- Po uzgodnieniu dowolny inny temat.
Tytuły wybranych prac licencjackich:
- Analiza opłacalności inwestycji alternatywnych
- Poziom życia rolników w latach 2006-2022
- Analiza porównawcza jakości życia w rodzinach pełnych i niepełnych w roku 2011 i 2021
- Minimalne wynagrodzenie a sytuacja ekonomiczna gospodarstw o niskim dochodzie w latach 2002-2023
- Analiza statystyczna bezrobocia w województwie pomorskim w latach 2010-2022
- Analiza rozwodów w Polsce w latach 2005-2019
- Rozwój gospodarczy w województwie zachodniopomorskim na tle innych województw w Polsce
Seminarium licencjackie:
- Metodologia badań próbkowych.
- Schematy wyboru próby do badania.
- Techniki zbierania danych.
- Braki odpowiedzi; imputacja danych.
- Konstrukcja kwestionariusza; błędy pomiaru.
- Przetwarzanie i przygotowanie danych do analizy.
- Weryfikacja hipotez statystycznych.
- Analiza wariancji.
- Uogólnione modele regresji.
- Metody klasyfikacji danych.
- Metody grupowania danych.
- Symulacje komputerowe.
- Wizualizacja danych.
- Środowisko programistyczne R.
Seminarium magisterskie:
- Algorytmy uczenia maszynowego i metody data mining (dla celów klasyfikacji, regresji, grupowania, redukcji wymiarowości).
- Źródła i jakość danych.
- Przygotowywanie danych do analizy (m.in. postępowanie w przypadku braków danych, wykrywanie i postępowanie z obserwacjami nietypowymi).
- Wizualizacja danych (szczególnie w środowisku R).
- Symulacje komputerowe.
- Fundamenty wnioskowania na podstawie danych (w tym klasyczna estymacja i weryfikacja hipotez, wnioskowanie bayesowskie, wnioskowanie na podstawie prób nieprostych).
dr hab. Kamila Migdał-Najman, prof. uczelni
Seminarium magisterskie:
Zakres seminarium dyplomowego obejmuje wszelkie zagadnienia teoretyczne i zastosowania empiryczne współczesnych metod analizy danych w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych lub społecznych.
Posługując się w szczególności metodami statystycznej analizy wielowymiarowej, data mining, sztucznej inteligencji i sieci społecznościowych, analizowane mogą być zagadnienia: grupowanie i klasyfikacja danych w tworzeniu profili konsumentów, segmentacja rynku, pozycjonowanie, analizowanie potrzeb i zwyczajów konsumentów, analizowanie nastrojów i postaw społecznych, identyfikacja czynników decyzji, identyfikacja emocji w wypowiedziach, analiza mechanizmów rynkowych i konkurencji, badanie opinii, analiza zachowań różnych pokoleń, w tym analiza postaw wobec pracy i kariery, zaangażowania społecznego, analiza sieci relacji międzyludzkich, norm społecznych, zaufania, wartości i oczekiwań (zrównoważony rozwój, równość i integracja społeczna, kapitał społeczny).
dr hab. Krzysztof Najman, prof. uczelni
Zakres seminarium dyplomowego obejmuje wszelkie zagadnienia teoretyczne i zastosowania empiryczne współczesnych metod analizy danych w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych lub społecznych.
Posługując się w szczególności metodami analizy sieci społecznościowych, data mining, sztucznej inteligencji, statystycznej analizy wielowymiarowej, teorii grafów, web i tekst mining, analizowane mogą być w szczególności problemy:
- budowa i weryfikacja modeli opartych na sztucznej inteligencji w rozwiązywaniu wybranych problemów społecznych,
- poszukiwanie i opis relacji między użytkownikami mediów społecznościowych,
- grupowanie i klasyfikacja danych w tworzeniu profili konsumentów, segmentacji rynku, analizy ryzyka inwestycyjnego, potrzeb i zwyczajów konsumentów oraz nastrojów i postaw społecznych,
- zaawansowana wizualizacji złożonych problemów ekonomicznych,
- identyfikacja emocji w wypowiedziach internetowych (hejt, lajkowanie, identyfikacja fałszywych ocen, fake newsów, botów), - identyfikacja spamu w korespondencji elektronicznej,
- budowa i testowanie efektywności algorytmów machine learning w analizie wybranych problemów społecznych.
Seminarium licencjackie:
- Badanie zjawisk społeczno-ekonomicznych za pomocą metod statystycznych lub ekonometrycznych lub aktuarialnych (np. z zakresu rynku pracy, rynków finansowych, ubezpieczeniowych, czy systemów emerytalnych).
- Statystyczna analiza i rozwój wybranego sektora rynku ekonomicznego (np. rynku ubezpieczeniowego).
- Analiza zjawisk demograficznych (np. migracji, umieralności, starzenia się społeczeństwa, depopulacji) w Polsce lub innych wybranych krajach świata.
- Statystyczna analiza porównawcza wybranych zmiennych (np. przedsiębiorstw, czy jednostek administracyjnych – powiatów, województw, makroregionów, krajów, kontynentów) w określonym czasie lub przestrzeni.
- Wybór tematu zgodnie z zainteresowaniami studenta i kierunkiem studiów – do uzgodnienia z promotorem.
prof. dr hab. Mirosław Szreder
Seminarium magisterskie:
- Statystyczna analiza rozwoju wybranych zjawisk gospodarczych i społecznych.
- Nowoczesne metody gromadzenia i przetwarzania danych i ich praktyczne zastosowania.
- Zaprojektowanie i zrealizowanie badania sondażowego na określony temat.
- Narzędzia big data we współczesnych badaniach statystycznych.
- Elementy sztucznej inteligencji w działalności przedsiębiorstw i instytucji.
dr hab. Ewa Wycinka prof. uczelni
Seminarium magisterskie:
-
- Analiza statystyczna w ekonomii - metody statystyczne stosowane w badaniach ekonomicznych.
- Modelowanie ryzyka - budowanie i testowanie modeli skoringowych.
- Statystyka ubezpieczeniowa - analiza danych w kontekście ubezpieczeń.
- Big Data w ekonomii - wykorzystanie dużych zbiorów danych do analizy ekonomicznej.
- Zastosowanie analizy przeżycia w ekonomii, szczególnie w badaniach dotyczących trwałości firm, bezrobocia, lojalności konsumentów, wypłacalności kredytobiorców.