Profile naukowe promotorów

Profile naukowe promotorów

Profile naukowe

dr Anna Gierusz – Matkowska

Seminarium licencjackie:

  • Modelowanie zjawisk demograficznych, np. zgonów, migracji.
  • Rozwój różnych gałęzi ekonomii w Polsce i/lub w wybranych krajach.
  • Zastosowania modeli ekonometrycznych do badania np. cen nieruchomości lub liczby sprzedanych kredytów.
  • Porównanie krajów lub regionów pod kątem wybranych wskaźników ekonomicznych, społecznych lub demograficznych.
  • Dowolna propozycja tematu – do uzgodnienia z promotorem.

 

dr hab. Beata Jackowska prof. uczelni

Seminarium magisterskie:

  • Wykorzystanie metod i technik analizy danych do statystycznej oceny wybranego przez seminarzystę zjawiska społeczno-ekonomicznego.
  • Wykorzystanie metod i technik analizy danych do identyfikacji czynników ryzyka wystąpienia badanego zdarzenia (np. ryzyka bezrobocia, niewypłacalności, zakończenia działalności gospodarczej, wystąpienia zdarzenia ubezpieczeniowego).
  • Poszukiwanie prawidłowości w badanym zbiorze danych.
  • Porównywanie skuteczności różnych strategii analizy danych.
  • Analiza danych empirycznych pochodzących z własnych badań ankietowych lub z uznanych wtórnych źródeł danych.

 

dr Tomasz Jurkiewicz

Seminarium magisterskie:

  • Zastosowanie metod statystycznych (w tym metod eksploracji danych) w analizie struktury, dynamiki wybranych zjawisk społeczno-ekonomicznych, np. w analizie rynku pracy, rynków ubezpieczeniowych.
  • Metody symulacyjne – rola, zastosowania i rozwój badań metodami Monte Carlo, generatory liczb losowych, testowanie losowości. Symulacyjne badania np. porównujące jakość metod eksploracyjnej analizy danych, badające własności estymatorów w dużych zbiorach danych.
  • Metody statystyczne a istniejące możliwości komputerowego przetwarzania danych – np. propozycja własnego modułu do analizy wyników badań.
  • Zastosowanie badania próbkowego w analizie wybranego zjawiska ekonomiczno-społecznego.
  • Problemy badań próbkowych – np. problemy niedostatecznej liczebności próby (statystyka małych obszarów), budowa operatu losowania; problemy konstrukcji kwestionariusza; rola błędów losowych i nielosowych w badaniu.

 

dr Olga Komorowska

  • Statystyka społeczna i ekonomiczna (np. nierówności, ubóstwo, inflacja, rachunki narodowe).
  • Metody statystyczne w analizie zjawisk społecznych i gospodarczych (np. bezrobocie,  rozwój województw, poziom życia).
  • Badana ankietowe.
  • Po uzgodnieniu dowolny inny temat.

 

Tytuły wybranych prac licencjackich:

  • Analiza opłacalności inwestycji alternatywnych
  • Poziom życia rolników w latach 2006-2022
  • Analiza porównawcza jakości życia w rodzinach pełnych i niepełnych w roku 2011 i 2021
  • Minimalne wynagrodzenie a sytuacja ekonomiczna gospodarstw o niskim dochodzie w latach 2002-2023
  • Analiza statystyczna bezrobocia w województwie pomorskim w latach 2010-2022
  • Analiza rozwodów w Polsce w latach 2005-2019
  • Rozwój gospodarczy w województwie zachodniopomorskim na tle innych województw w Polsce

 

dr Arkadiusz Kozłowski

Seminarium licencjackie:

  • Metodologia badań próbkowych.
  • Schematy wyboru próby do badania.
  • Techniki zbierania danych.
  • Braki odpowiedzi; imputacja danych.
  • Konstrukcja kwestionariusza; błędy pomiaru.
  • Przetwarzanie i przygotowanie danych do analizy.
  • Weryfikacja hipotez statystycznych.
  • Analiza wariancji.
  • Uogólnione modele regresji.
  • Metody klasyfikacji danych.
  • Metody grupowania danych.
  • Symulacje komputerowe.
  • Wizualizacja danych.
  • Środowisko programistyczne R.

 

Seminarium magisterskie:

  • Algorytmy uczenia maszynowego i metody data mining (dla celów klasyfikacji, regresji, grupowania, redukcji wymiarowości).
  • Źródła i jakość danych.
  • Przygotowywanie danych do analizy (m.in. postępowanie w przypadku braków danych, wykrywanie i postępowanie z obserwacjami nietypowymi).
  • Wizualizacja danych (szczególnie w środowisku R).
  • Symulacje komputerowe.
  • Fundamenty wnioskowania na podstawie danych (w tym klasyczna estymacja i weryfikacja hipotez, wnioskowanie bayesowskie, wnioskowanie na podstawie prób nieprostych).

 

dr hab. Kamila Migdał-Najman, prof. uczelni

Seminarium magisterskie:

Zakres seminarium dyplomowego obejmuje wszelkie zagadnienia teoretyczne i zastosowania empiryczne współczesnych metod analizy danych w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych lub społecznych.

Posługując się w szczególności metodami statystycznej analizy wielowymiarowej, data mining, sztucznej inteligencji i sieci społecznościowych, analizowane mogą być zagadnienia: grupowanie i klasyfikacja danych w tworzeniu profili konsumentów, segmentacja rynku, pozycjonowanie, analizowanie potrzeb i zwyczajów konsumentów, analizowanie nastrojów i postaw społecznych, identyfikacja czynników decyzji, identyfikacja emocji w wypowiedziach, analiza mechanizmów rynkowych i konkurencji, badanie opinii, analiza zachowań różnych pokoleń, w tym analiza postaw wobec pracy i kariery, zaangażowania społecznego, analiza sieci relacji międzyludzkich, norm społecznych, zaufania, wartości i oczekiwań (zrównoważony rozwój, równość i integracja społeczna, kapitał społeczny).

 

dr hab. Krzysztof Najman, prof. uczelni

Zakres seminarium dyplomowego obejmuje wszelkie zagadnienia teoretyczne i zastosowania empiryczne współczesnych metod analizy danych w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych lub społecznych.

Posługując się w szczególności metodami analizy sieci społecznościowych, data mining, sztucznej inteligencji, statystycznej analizy wielowymiarowej, teorii grafów, web i tekst mining, analizowane mogą być w szczególności problemy:

  • budowa i weryfikacja modeli opartych na sztucznej inteligencji w rozwiązywaniu wybranych problemów społecznych,
  • poszukiwanie i opis relacji między użytkownikami mediów społecznościowych,
  • grupowanie i klasyfikacja danych w tworzeniu profili konsumentów, segmentacji rynku, analizy ryzyka inwestycyjnego, potrzeb i zwyczajów konsumentów oraz nastrojów i postaw społecznych,
  • zaawansowana wizualizacji złożonych problemów ekonomicznych,
  • identyfikacja emocji w wypowiedziach internetowych (hejt, lajkowanie, identyfikacja fałszywych ocen, fake newsów, botów), - identyfikacja spamu w korespondencji elektronicznej,
  • budowa i testowanie efektywności algorytmów machine learning w analizie wybranych problemów społecznych.

 

dr Agnieszka Pobłocka

Seminarium licencjackie:

  • Badanie zjawisk społeczno-ekonomicznych za pomocą metod statystycznych lub  ekonometrycznych lub aktuarialnych (np. z zakresu rynku pracy, rynków finansowych, ubezpieczeniowych, czy systemów emerytalnych).
  • Statystyczna analiza i rozwój wybranego sektora rynku ekonomicznego (np. rynku ubezpieczeniowego).
  • Analiza zjawisk demograficznych (np. migracji, umieralności, starzenia się społeczeństwa, depopulacji) w Polsce lub innych wybranych krajach świata.
  • Statystyczna analiza porównawcza wybranych zmiennych (np. przedsiębiorstw, czy jednostek administracyjnych – powiatów, województw, makroregionów, krajów, kontynentów) w określonym czasie lub przestrzeni.
  • Wybór tematu zgodnie z zainteresowaniami studenta i kierunkiem studiów – do uzgodnienia z promotorem.

 

prof. dr hab. Mirosław Szreder

 Seminarium magisterskie:

  • Statystyczna analiza rozwoju wybranych zjawisk gospodarczych i społecznych.
  • Nowoczesne metody gromadzenia i przetwarzania danych i ich praktyczne zastosowania.
  • Zaprojektowanie i zrealizowanie badania sondażowego na określony temat.
  • Narzędzia big data we współczesnych badaniach statystycznych.
  • Elementy sztucznej inteligencji w działalności przedsiębiorstw i instytucji.

 

dr hab. Ewa Wycinka prof. uczelni

Seminarium magisterskie:

    • Analiza statystyczna w ekonomii - metody statystyczne stosowane w badaniach ekonomicznych.
    • Modelowanie ryzyka - budowanie i testowanie modeli skoringowych.
    • Statystyka ubezpieczeniowa - analiza danych w kontekście ubezpieczeń.
    • Big Data w ekonomii - wykorzystanie dużych zbiorów danych do analizy ekonomicznej.
    • Zastosowanie analizy przeżycia w ekonomii, szczególnie w badaniach dotyczących trwałości firm, bezrobocia, lojalności konsumentów, wypłacalności kredytobiorców.

 

 

 

 

 

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 23. Grudzień 2024 - 08:31; osoba wprowadzająca: Krzysztof Kowalczyk Ostatnia zmiana: środa, 29. Styczeń 2025 - 12:09; osoba wprowadzająca: Krzysztof Kowalczyk