Strona główna » Paweł Antonowicz

Antonowicz P., Pisarewicz P., Sadkowska J., Siciński J. (red.), Zarządzanie wartością: post(?)pandemiczna perspektywa wartości, Wyd. Centrum Myśli Strategicznych, Sopot 2022, s. 1-188.


Wydarzenia minionych lat, zapoczątkowane symboliczną datą – marzec 2020 r., głęboko zniekształciły nasze możliwości pełnego zrozumienia tego, co dzieje się zarówno w przestrzeni życia gospodarczego, rynków finansowych, polityki, ale i szeroko pojętej płaszczyzny społecznej. Nic dziwnego, bowiem zarówno my sami jako jednostki, a także interesariusze instytucjonalnie ulokowani w tych obszarach, wystawieni byliśmy na nowe, dotychczas nieznane nam doświadczenia. Co gorsza, doświadczenia te związane były z nowymi kategoriami ryzyka, ale także niestety z narastającym poziomem niepewności. Wydaje się, że tytułowa perspektywa POST(?)PANDEMICZNA została już nakreślona wystarczająco w publicystyce naukowej, ale przekonanie to jest iluzoryczne. Stoimy bowiem w przededniu kolejnych wyzwań, związanych z eskalującym dziś problemem recesji. Oddając niniejszą monografię w ręce Czytelnika, uczestniczymy jeszcze w sporze polegającym na tym, iż: „UE uważa, że to USA będzie niebawem w stanie recesji, natomiast Stany Zjednoczone wskazują, iż recesją dotknięte zostaną kraje europejskie”. Jakkolwiek spór ten wydaje się mniej ważny, jedno jest już dziś pewne – recesja staje się aktualnie niezwykle ważnym i bieżącym problemem globalnym, którego tłem jest zarówno pandemia SARS?CoV?2, jak i wynikający z niej oraz niespotykany dotąd na taką skalę globalny dodruk pieniądza, co z kolei uruchomić musiało trudną do wyhamowania w dniu dzisiejszym inflację (pomimo znaczącego podnoszenia stóp procentowych – tak na poziomie USA, jak i Europy). A wszystko to dzieje się w bardzo mocno zakłóconych warunkach geopolitycznych, będących wynikiem rozpoczętej przez Rosję w lutym 2022 r. wojny na obszarze Ukrainy.

Ta płaszczyzna problemowa była obecna w całym dyskursie naukowym, jaki miał miejsce podczas XX Jubileuszowej Konferencji Naukowej z cyklu Zarządzanie Wartością, organizowanej w październiku 2022 r. przez Katedry Ekonomiki Przedsiębiorstw, a także Bankowości i Finansów Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego oraz Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Tematyka naszej Konferencji obejmowała zarówno kontynuację irozwinięcie wielu zagadnień związanych z szeroko rozumianym zarządzaniem wartością, które pojawiły się w poprzed? nich latach, jak i nowe, bieżące wątki problemowe – w tym w szczególności obejmujące nową, post(?)COVID?ową rzeczywistość. Jako przedstawiciele nauk ekonomicznych nie chcemy wyłącznie diagnozować, ale przede wszystkim rozważać na temat przyszłości. Dlatego też z prawdziwą przyjemnością oddajemy w ręce Czytelników niniejszą monografię, będącą wyłącznie wypadkową części z prowadzonego dyskursu naukowego, jaki miał miejsce podczas debaty naukowej, na którą zaproszenie przejęli przedstawiciele niemal wszystkich najważniejszych jednostek naukowo?badawczych z Polski.

Kolejne rozdziały niniejszej książki stanowią wyraz interdyscyplinarnego spojrzenia autorów na problem związany z tworzeniem wartości organizacji, choć jako redaktorzy tego opracowania zaznaczamy, iż stanowi ono jedynie zbiór wybranych zagadnień z tego obszaru, bowiem zasadnicza część wniosków z przeprowadzonej debaty naukowej została również opublikowana w postaci artykułów naukowych w uznanych w środowisku akademickim czasopismach naukowych.

Jako redaktorzy tej książki pragniemy podkreślić, iż istotnym walorem oddawanej w ręce Czytelnika monografii jest to, że jej treść zaprezentowano z perspektywy makroekonomicznej, mezoekonomicznej oraz mikroekonomicznej. Takie podejście miało na celu, oprócz zachowania obiektywizmu poznawczego, jak najpełniejsze ujęcie badanej problematyki. Dlatego też, reasumując, niniejsza monografia w sposób holistyczny splata na pozór różne wątki „wartościotwórcze”. Spełnia zatem ona rolę platformy zachęcającej Czytelnika nie tylko do lektury, ale i dyskusji, która być może w przyszłości przybliży współczesne ekosystemy gospodarcze do uzgodnienia i ogłoszenia godnej teorii, będącej sukcesorem VBM. Teoria taka, uzupełniająca braki i zakłócenia typowe dla koncepcji VBM, powinna uczynić z nią dokładnie to, co zrobiło niegdyś podejście behawioralne z klasyczną ekonomią, a mianowicie nie przekreślać jej dorobku, a pomóc ją lepiej zrozumieć i unowocześnić. Z powyższego krystalizuje się zatem ogólny cel badawczy niniejszej publikacji – zredukowanie dystansu dzielą? cego współczesny stan wiedzy do stanu docelowego, który przyczyni się do ogłosze? nia nowej, kompleksowej koncepcji generowania i ochrony wypracowanej wartości. Książka ta zatem pokazuje, jak bardzo złożonym, niejednoznacznym, a zarazem trudnym do zdefiniowania pojęciem są „wartość” oraz „zarządzanie wartością”. Mimo cech wspólnych każdy typ organizacji i każdy podmiot musi dostosować mechanizmy zarządzania wartością do własnych, często bardzo indywidualnych potrzeb.


Paweł Antonowicz, Piotr Pisarewicz, Joanna Sadkowska, Jędrzej Siciński

XX Konferencja Naukowa z cyklu Zarządzanie Wartością
POST(?)PANDEMICZNA PERSPEKTYWA WARTOŚCI

Gdańsk–Sztokholm, 8–11 października 2022


Powyższa publikacja udostępniana jest w formule otwartej (open access), z możliwością jej pobrania (PDF) oraz cytowania (ze wskazaniem źródła bibliograficznego). W przypadku pytań do autora proszę o kontakt: pawel.antonowicz@ug.edu.pl